Zorggroep ontwikkelt eigen methode en leidt zelf coaches op

ZoHealthy, een zorggroep in de regio Oosterhout & Omstreken, ontwikkelde een zorgpad waarin alle essentiële stappen vertegenwoordigd zijn: Alle zorgverleners kunnen adviseren en verwijzen, begeleiding en follow up wordt door de eigen opgeleide stoppen-met-rokencoaches middels de zelfontwikkelde stoppen-met-rokenmethode uitgevoerd. Deze coaches geven in de gehele regio stoppen-met-rokenbegeleiding. Patiënten kunnen ook vanuit het ziekenhuis of via paramedici worden verwezen naar de stoppen-met-rokencoaches. Adriënne van den Bosch (manager Leefstijl en Preventie bij de zorggroep) vertelt.

‘Het mag niet zo zijn dat een patiënt in Oosterhout wel de begeleiding kan krijgen en in een kerkdorp verderop helemaal niet.’

Stappenplan:

  1. Beslis samen met de huisartsenpraktijken hoe je de stoppen-met-rokenzorg wil organiseren en waar behoefte aan is. Betrek ook het managementteam.
  2. Stel een opleidingsplan op voor zorgverleners omtrent de stoppen-met-rokenbegeleiding. ‘We hebben POH’ers en verpleegkundigen opgeleid tot stoppen-met-rokencoach. Zij staan ingeschreven in het Kwaliteitsregister, anders kunnen ze de zorg niet uitvoeren.
  3. Maak duidelijke afspraken over hoe, wie, waar en wanneer precies de registratie van de begeleiding wordt vastgelegd.
  4. Betrek de ziekenhuizen en welzijnsorganisaties in de regio en zorg voor een stoppen-met-rokencoach op locatie.
  5. Maak doorverwijzen makkelijk voor de roker en de zorgverlener. ‘Dat gaat bij ons via een clientvolgsysteem. De backoffice verwerkt de aanmeldingen en deelnemers worden gebeld voor een eerste afspraak met een coach. Het ziekenhuis verwijst pre-operatieve, cardio-, long- en fertiliteit/verloskunde patiënten naar ons.’
  6. Bedenk hoe ambassadeurs zich kunnen inzetten voor het stoppen-met-roken aanbod. ‘Stoppen-met-rokencoaches werkzaam in het ziekenhuis zijn ook ambassadeurs om andere afdelingen te informeren over het aanbod. Zij maken tweemaal per jaar een rondje langs de poliklinieken.’
  7. Maak en verspreid promotiematerialen die je kunt inzetten bij de samenwerkingspartners om de patiënt en de zorgverlener het beste te bereiken. ‘We gaan met flyers en folders langs de balies en polsen of zij op de hoogte zijn van onze stoppen-met-rokenzorg. We zijn ook zichtbaar het beeldscherm op de wachtkamers in het ziekenhuis en in de nieuwsbrieven komen we regelmatig voor.’
  8. Verken de financieringsmogelijkheden bij de zorgverzekeraars en de gemeente. ‘We hebben zelf contracten afgesloten met zorgverzekeraars vanwege de intensievere stoppen-met-rokenzorg. We hebben van ZoHealthy een B.V. gemaakt om minder gebonden te zijn aan de zorgverzekeraars. Via de reguliere financiering ben je gebonden aan de inclusiecriteria van de zorgverzekeraars.